ÖMER KIRLI

ÖMER KIRLI

KÖY ENSTİTÜLERİ

A+A-

   Tarih bir çok  devrim ve yenilik görmüştür,Ülkemiz adına en büyük yeniliklerden olan KÖY ENSTİTÜLERİ projesi halen daha uygulanmış olsaydı eğer şuan dünyada en güçlü ekonomiye,bilime,sanata,tarıma  sahip olan bir ülke konumunda olabilirdik.

Köy enstitülerinin bence,Sistemi sosyalizme dayanmaktadır.Zaten bu düşünceden dolayı 1954 yılında sağ parti olan Demokrat parti hükümeti tarafından kapatıldı.

Sosyalizm devletçilik prensibine önem veren bir sistem olarak bilinir,tüm üretim faaliyetleri devletin himayesi altındadır,özel sektöre geçiş yoktur.Tüm bu faaliyetlerden devlet sorumludur,devlet halkına üretim alanında her türlü desteği vermektedir.

Kamu yararı ve toplum sosyalizm için en önemli faktör olarak görülmektedir.

Köy enstitüleri 1940 yılında kanun ile kırsal yerde okuma oranını yükseltmek,İlkokula  öğretmen yetiştirmek amacıyla hayata geçirilmiş bir projedir.

Cumhurbaşkanlarımızdan İsmet İNÖNÜ, Milli eğitim bakanı Hasan Ali YÜCEL(Can Yücelin babası),İsmail Hakkı Tonguç(Öğretmenlik-İlköğretim genel müdürlüğü yapmıştır.)

Hasan Ali YÜCEL köy enstitüleri için varını yoğunu ortaya koymuştur,bu konuda İsmail Hakkı Tonguç ile kafa kafaya verip,Ülkemize çağ atlatacak bir projeye imza atan bu ikili birçok yeniliği ülkemiz insanıyla tanıştırmıştır.

Köy enstitülerinin amacı kırsal kesimde yaşayan halkımızın eğitim seviyesini iyi konuma getirmek, tarım faaliyetlerinde yapılacak, yenilikler ile tarım faaliyetlerinin verimliliğinin artırılması düşünülmüştür.

O dönem okuma yazma bilen sayısı %4-%5 civarında bulunmaktaydı. Nüfusumuzun %80 ini kırsal bölgelerde yaşamını sürdürmekteydiler.

Köy enstitüleri kırsal bölgede yaşayan vatandaşlarımıza Tarım konusunda eğitimler vererek bunun yanında örgün eğitimde alan vatandaşlarımız çeşitli yenilikçi bilgilerle donatılmıştır.

Bu sistem o gününki Türkiye gerçeğine uygun, Üretime dayalı özgür,eşitlikçi,bilim ve sanata dayalı bir eğitim sistemiydi.

Toplam sayısı 21 olan Köy enstitüleri Anadolunun çeşitli kırsal bölgelerinde açılmış ve faaliyet göstermiştir, şehirlerimizin isimleri şunlardır;

-ANKARA-HASANOĞLAN

-ADANA-DÜZİÇİ

-ANTALYA-AKSU

-AYDIN-ORTAKLAR

-BALIKESİR-SAVAŞTEPE

-DİYARBAKIR-DİCLE

-ESKİŞEHİR-ÇİFTELER

-ERZURUM-PULUR

-ISPARTA-GÖNEN

-İZMİR-KIZILÇULLU

-KAYSERİ-PAZARÖREN

-KARS-CILAVUZ

-KONYA-İVRİZ

-KASTAMONU-GÖLKÖY

-KIRIKKALELİ-KEPİRTEPE

-MALATYA-AKÇADAĞ

-SAMSUN-AKÇAPINAR

-SİVAS-PAMUKPINAR

-SAKARYA-ARİFİYE

-TRABZON-BEŞİKDÜZÜ

-VAN-ERCİŞ

Köy enstitülerinin işleyiş mekanizması şu şekildeydi,Kendilerine ait olan BAHÇE,Bağ,Tarla,Arı kovanları,Besi hayvanları  vede atölyeleleri mevcut idi,bu gibi faktörler sayesinde iki temel eğitim sistemi bu üretim araçlarının üzerinde uygulanılıyordu. Bu iki temel örgün eğitim sistemi Temel eğitim, uygulamalı eğitim olarak uygulanmaktaydı.

Köy enstistüleri 1940-1946  yılları arasında yaptığı kısa zamandaki çalışmalar cumhuriyet tarihinde uygulanmış en önemli projedir.

6 yıllık süreçte yapılan faaliyetler şu şekildedir.

-15 Bin dönüm tarla tarıma elverişli hale getirildi, buralarda üretime başlandı.

-12 elektrik santrali

-150 büyük çaplı inşaat

-210 öğretmenevi

-100 km yol

-12 tarım deposu

-20 uygulamalı okul

Böyle büyük bir yenilik akımında Türkiye ivme kazanmaya başlamış, Her daim üreten ve gelişen bir cumhuriyet olma yolunda ilerlemekteydi bu proje.

1946 yılına kadar Hasan Ali YÜCEL milli eğitim bakanlığı görevine devam etmiştir, ondan sonra görevi devir alan Reşat Şemsettin Sirer köy enstitülerini, köy öğretmen okullarına çevirdi.1954 yılında ise Demokrat Parti hükümetince bu projenin kapatılmasına karar verilmiştir.

Demokrat partinin uyguladığı bu politika ülkemizin gerilemesine, çağı yakalamakta geri kalmamıza neden olmuştur.

Bu projeden köy ağaları, şıhlar rahatsız oldular, Bilinçlenen köylü ağa ve şıhları dinlemez takmaz oldu. Haliyle düzenlerinin bozulacağından korkan burjuva takımı baskılar ile demokrat partinin iktidara gelmesinden sonra bu projeyi kapattırdılar.

ne demiş rahmetli uğur mumcu Bu Ülkenin Hiçbir Zaman  C Planı Olmadı. Bu Ülkede Daima A.B.D Planları Devreye Sokuldu.

EVET bu sözü hiçbir zaman unutmadım, unutmayacağım.

Bir devrin beklide makus tarihini değiştiren bu proje cumhuriyetimizin, aydınlık yüzünü bizlere göstermiştir, Yokluk zamanında kırsal bölgede yaşayan vatandaşlarımıza devlet elini uzatmış onlarla birlikte cumhuriyeti geliştirmek ve ileri götürmek için mücadele vermiştirler.

Şimdiki zamanda’da köy enstitülerindeki eğitim sistemine ihtiyaçımız vardır,üretim toplum olarak değil tüketen toplum olarak yaşamımızı sürdürmekteyiz.

Ülke olarak yeniliğe ve değişime her daim açık olmamız gerektir.Bu proje aklıma

MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN şu naçizane sözünü aklıma getirmiştir.

KÖYLÜ,MİLLETİN EFENDİSİDİR.

Önceki ve Sonraki Yazılar